Varför klaga på Bråvalla och Emmaboda? JO FÖR DE GÖR FEL!

I och med Zara-gate öppnades återigen jämställdfestival debatten upp. Jag har tidigare nämnt detta men utan att riktigt utveckla varför det är viktigt och fullt rimligt/möjligt att boka jämställt till en stor festival. Om du kollar på tillexempel Bråvallas affischer de 3 åren dem existerat så ser man tydligt avsaknaden av kvinnor. Faktum är att på 3 år har festivalen bara lyckats med att boka 2 kvinnliga huvudakter.

bravalla-2013

 

bråvalla 2014

Skärmavbild 2015-07-02 kl. 10.57.01

Enda kvinnorna som syns till i toppen är Lana del Rey och M.I.A 

Även på Emmaboda är avsaknaden av kvinnor oroande högt.

Emmaboda 2013

Emmaboda 2014Emmaboda 2015

Inte många kvinnor i sikte 

Organisationen jämställd festival gör ett väldigt bra jobb med att kartlägga hur de största festivalerna bokat könsmässigt. De gör lätta tabeller där man enkelt kan se om en festival bokar jämställt eller inte.

Att stora festivalgiganter inte headlinar med kvinnliga namn försvaras ofta med att intresset är större för manliga artister. Detta går ju att argumentera om ända in i oändligheten. Allt jag vet är att när Rihanna spelade på P&L 2012 var det helt smockat med folk. Varför har inte Bråvalla gått in mer för att boka internationella kvinnor? Varför spelar tex inte Beyoncé på flygfältet i Norrköping? Om du lyckades få dit Kanye West kan du absolut få dit Nicki Minaj.

Men låt oss säga att Bråvalla har försökt med detta. Artisterna jag nämnt blev antingen för dyra eller var inte tillgängliga rent schemamässigt. Då är det försvarbart att man bokar sitt andra val som kanske är Robin Williams och Kent. Det jag dock absolut inte förstår är varför det är så mansdominerat bland de små och medelstora akterna? Hur försvarar man det? Det borde vara 50/50 mellan män och kvinnor bland de artister som ska spela på de mindre scenerna. Att festivaler som Emmaboda och Bråvalla inte ger mindre kända kvinnor chansen att spela och få synas på deras festivaler är för mig en gåta. Samtidigt som när de väll bokar in etablerade och kvinnliga akter får de spela på sämre tider än dess manliga dito. Att ge Backyard babies bättre speltid än Dolores Haze är oförståeligt. Det enkla svaret är självklart att Dregen och gänget har en mer etablerad publik. Men det är också just därför man borde ha råd med att låta dem spela tidigare, folk kommer gå på den konserten ändå. Det finns så mycket att vinna när man chansar lite och ger mindre etablerade tjejer bra stöd. Vi kommer aldrig få se lika många kvinnor som män på toppen av festivalaffischerna om inte festivalerna börjar ge fler tjejer chansen på de mindre scenerna. Det är där vi får börja.

Vad gäller Emmaboda förstår jag inte riktigt grejen. Det är som att de tror att det inte finns några kvinnliga electro-akter. Om det är någon festival som verkligen har råd att boka jämställt är det Emmaboda. Människor kommer alltid åka dit oavsett vad det är för artister som uppträder.

Axel Lundström

DMKKs hjärta och hjärna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *